Wat breng je bij jouw klant teweeg?

Als je inzicht hebt in je kracht en talenten, en jij je focus daarnaar verlegt, zal je merken dat dit al direct energie geeft. Maar om richting te gaan geven aan al je inspanningen, moet je erachter komen wat je voor je toekomstige klanten echt wil gaan betekenen. Ook al ben je nog zo goed in wat je doet, de klant wil weten waar jij het verschil gaat maken, ten opzichte van de alternatieven die hij nu al heeft. Denk maar eens even aan de tandarts….Elk dorp en elke stad heeft meerdere tandartsen. Je gaat er als cliënt van uit dat elke tandarts zijn papieren heeft en technisch in staat is jouw gebit te repareren indien dit nodig is. Je neemt aan dat de diploma’s in orde zijn. Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die naar de diploma’s van zijn of haar toekomstige tandarts heeft gevraagd… Je kiest een tandarts waarschijnlijk op de aanbevelingen van iemand anders, of gewoon eentje die in de buurt zit. Zelf zit je natuurlijk niet echt te wachten op wortelkanaalbehandelingen, vullingen, of bruggen. Jouw echte behoefte is namelijk iets totaal anders. Jouw behoefte na het bezoek aan de tandarts is zeer waarschijnlijk een stralende glimlach…

Tip 1: Ga eens na waar jouw klant echt last van heeft. Waar ligt dan de werkelijke behoefte? Vraag dit eens goed door bij de eerstvolgende gesprekken die je voert met jouw (potentiële) klanten. Waar zoeken ze echt een oplossing voor?

Tip 2: Als mensen aan je vragen wat je doet, geef dan een antwoord waarmee je aangeeft in welke behoefte je voorziet. Neem nu de kapper. Die knipt of verft je haar. Dat is de dienst. Maar eigenlijk doet hij meer. Hij zorgt ervoor dat je er mooi en verzorgd uitziet. Hij biedt ontspanning en een flinke dosis zelfvertrouwen! De kapper voorziet dus ook in andere behoeften dan alleen knippen of verven.

Auteur: Henriëtte Veenstra
Gepubliceerd op: dinsdag 21 mei 2019

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!