5 Tips om succesvol te bouwen aan je netwerk

Onlangs werd ik via LinkedIn benaderd door een kennis uit mijn zakelijk netwerk. Ze was voor zichzelf begonnen als Online Marketeer. Na een aantal jaren loondienst had ze de stoute schoenen aangetrokken en wilde zich nu gaan richten op een niche markt, waarbinnen ze veel ervaring had opgedaan. “Of ik een keer met haar wilde afspreken, wellicht zou ze op termijn iets voor ons bedrijf kunnen betekenen”. Ik vond het wel leuk, wilde haar graag…
Lees meer

Telefonisch afspraken maken

Start met een goede openingszin Iedereen is druk en mensen hebben weinig tijd. Dat maakt het lastig om telefonisch afspraken te maken met mensen of bedrijven die je niet kent. Het verkopen van een afspraak Telefonisch afspraken maken bij bedrijven en organisaties die je niet kent, is koude acquisitie. Zij weten niet dat je gaat bellen en ze kennen jouw bedrijf (vaak) niet. Afspraken maken is een deel van het verkoopproces. Je ‘verkoopt’ namelijk de…
Lees meer

Hoe een lokaal zzp-netwerk je op weg helpt

Van ‘niet helemaal weten hoe te beginnen’ naar een drukbezet zzp’er met functies in het bestuur van verschillende (lokale) zzp-verenigingen én een finaleplek bij de FOTY-awards. Het ondernemersverhaal van Natasja Huisman laat zien hoe belangrijk een lokaal netwerk is. “Je wordt pas groot als je klein durft te beginnen.” Als zelfstandig mediator is Huisman gespecialiseerd in conflictbemiddeling: van conflictcoaching tot het bemiddelen van echtscheidingen. “In het begin dacht ik: ‘ik kan elk conflict aan, kom maar…
Lees meer

Als de klant vertelt dat je te duur bent is dat een smoesje

Je hebt je best gedaan. Een goed gesprek gevoerd bij de klant. Een uitgebreide offerte in elkaar gezet en naar de klant gestuurd. Je verwachtingen zijn hooggespannen. Gaat de klant er voor? Dan krijg je een mailtje: De klant kiest niet voor jouw offerte: je bent te duur. Mij overkwam het regelmatig. Wat een afknapper. Ik werd daar boos of onzeker van. Zo hoog was mijn tarief niet. Die klanten willen altijd het onderste uit…
Lees meer

Waarom gaat de klant voor jou kiezen?

Door je te verdiepen in wat er achter de vraag ligt van de klant, de behoefte, kun je beter achterhalen wat jouw klant nu doet om in die behoefte te voorzien. Dan kom je er achter dat jouw concurrentie mogelijk iets heel anders doet dan jij. Wat is de echte ‘pijn’ van jouw klant? En wat doet hij nu om dat op te lossen? Ga in gesprek en vraag ernaar. Heel simpel eigenlijk! Tip 1:…
Lees meer

Wat breng je bij jouw klant teweeg?

Als je inzicht hebt in je kracht en talenten, en jij je focus daarnaar verlegt, zal je merken dat dit al direct energie geeft. Maar om richting te gaan geven aan al je inspanningen, moet je erachter komen wat je voor je toekomstige klanten echt wil gaan betekenen. Ook al ben je nog zo goed in wat je doet, de klant wil weten waar jij het verschil gaat maken, ten opzichte van de alternatieven die…
Lees meer

Waarom ben jij de meest aangewezen persoon?

Als je een goed idee hebt, of je wilt je dromen concreet gaan realiseren, begin dan met deze vraag: waarom moet de klant jou hebben? De kans is heel erg groot dat je iets wilt gaan doen, dat ook al door anderen wordt gedaan. Bij 99% van de nieuwe bedrijven, diensten of producten gaat het niet om iets vernieuwends. Er zijn bijvoorbeeld al ontzettend veel interimmanagers, coaches en webdesigners, online winkels of klusbedrijven. Dus als…
Lees meer

Bevlogenheid leidt tot betere ondernemers

Bevlogenheid, wat een mooi woord! Het gaat over licht zijn, vliegen, beweging, energie. En er is niks zweverigs aan. Bevlogenheid heeft namelijk een positieve invloed op harde gegevens, zoals je omzet. Maar wat is het eigenlijk? En… is het te beïnvloeden?   Bevlogenheid is de toestand waarin je je super vitaal voelt, helemaal opgaat in je werk en volledig bent toegewijd aan het doel dat je daarmee wil bereiken. Deze toestand maakt dat je graag…
Lees meer