Waarom gaat de klant voor jou kiezen?

Door je te verdiepen in wat er achter de vraag ligt van de klant, de behoefte, kun je beter achterhalen wat jouw klant nu doet om in die behoefte te voorzien. Dan kom je er achter dat jouw concurrentie mogelijk iets heel anders doet dan jij. Wat is de echte ‘pijn’ van jouw klant? En wat doet hij nu om dat op te lossen? Ga in gesprek en vraag ernaar. Heel simpel eigenlijk!

Tip 1: Inventariseer minstens drie alternatieven die je klant nu heeft om zijn probleem op te lossen of in zijn behoefte te voorzien. Die oplossing kan ook zijn: niets doen. Ken de alternatieven die je klant nu heeft, zo breng je je echte concurrentieveld in beeld.

Tip 2: Beschrijf met welke kennis, ervaring, talenten of andere unieke eigenschappen jij het verschil kunt maken en iets beters kan bieden dan de alternatieven die de klant nu heeft. Hoe beter jij je hebt verdiept in de echte behoefte van je klant, hoe beter je in staat bent hier een beter antwoord te hebben dan de alternatieven die er nu zijn.

Om succesvol te kunnen zijn moet je jouw drijfveren, kennis en ervaring afstemmen op de behoefte van je klanten. Het gaat er namelijk niet alleen om wat je goed kunt maar om welke echte waarde jij toevoegt. Als je je bedrijf afstemt op je persoonlijke talenten en passie, kun je groeien op een manier die het beste werkt voor jou, omdat je continu bezig bent met wat je echt raakt en waar je in gelooft. Op die manier kun je anderen inspireren, en zullen klanten sneller voor jou kiezen.

Een waardepropositie beschrijft de unieke oplossing die jij klanten laat ervaren met betrekking tot een behoefte of probleem dat ze hebben. De waardepropositie zegt dus niet alleen iets over je dienst of product, maar over de oplossing die je biedt en de wijze waarop dat gebeurt. Jouw service, communicatie, verpakking: alles draagt bij aan die ervaring.

Tip 3: Geef aan hoe jouw waardepropositie eruitziet: Het biedt de oplossing van een probleem. Voorziet in de invulling van een behoefte. Is gebaseerd op een unieke set waarden die voor de klant herkenbaar zijn.

Tip 4: 90% van het aankoopgedrag van klanten en consumenten vindt in het onderbewuste plaats en de beslissing om zaken te doen valt binnen enkele seconden. Belangrijk hierbij is dat alles wat je uitstraalt; product, dienst, service, persoonlijkheid, communicatie en identiteit moet met elkaar overeenstemmen.

Tip 5: Het is belangrijk om niet op één paard te wedden in je je business. Dat betekent dat je met je waardepropositie meerdere klantsegmenten kan bedienen. Het is goed om minimaal drie klantsegmenten te hebben. Denk hierbij aan het melkkrukje: met drie pootjes staat het lekker stabiel. Valt er één pootje weg, dan zal deze vervangen moeten worden om de balans te herstellen!

 

 

Auteur: Henriëtte Veenstra
Gepubliceerd op: dinsdag 21 mei 2019

Trackback link

Nog geen reacties

Wees de eerste die reageert!